"Pełną Parą ku Przyszłości" z Kolejami Śląskimi.

W dniach 10 i 11 października bieżącego roku na torach województwa śląskiego odbyły się specjalne przejazdy pociągu retro pod nazwą "Pełną Parą ku Przyszłości" z Kolejami Śląskimi.

Skład złożony z wagonów osobowych z lat 20-tych prowadzony był przez parowóz osobowy Ol49-59, cały skład został wynajęty z Parowozowni Wolsztyn przez Koleje Śląskie z okazji 10-lecia spółki.

Skład pociągu tworzył parowóz Ol49-59 wyprodukowany w 1953 roku przez zakłady Fablok - Chrzanów wraz z pięcioma wagonami osobowymi.
Dwoma wagonami 2-osiowymi klasy 3 serii Cd21 i Cd21b produkcji niemieckiej o numerze 25238 z roku 1922 i numerze 26221 z 1924 roku, wagon tego typu jest powszechnie nazywany "boczniak", cechą charakterystyczną tych wagonów była duża ilość bocznych drzwi wejściowych umożliwiających sprawne wsiadanie i wysiadanie oraz trzema wagonami 2-osiowymi typu Ci 29 również produkcji niemieckiej o numerze 24450 z roku 1929, numerze 26711 z roku 1928 i numerze 26683.

Na zaproszenie Koeli Śląskich nasza jednostka miała przyjemność brać udział w tym wydarzeniu. Naszym zadaniem było wodowanie "Ol-ki" na stacji w Bytomiu oraz Tychach. Cała operacja wodowania musiała zostać przeprowadzona w wyznaczonym przedziale czasowym podczas wykonywanych manewrów przetaczania parowozu, tak aby nie zakłócić rozkładu jazdy. Sam proces wodowania spotkał się z wielkim zainteresowaniem zebranych ludzi na stacjach.
Była to dla nas niepowtarzalna okazja aby poznać tajniki budowy i obsługi parowozu z bliska, dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji od maszynistów. Woda oraz węgiel znajdują się w tendrze tuż za samą lokomotywą, pojemność skrzyni wodnej to 25 m3 a pojemność skrzyni węglowej to 12 t. Cały skład rozpędzał się do 60 km/h, a sam parowóz osiąga prędkość 100 km/h

Podczas tych dwóch dni specjalnych przejazdów przejechano łącznie ponad 300 km, spalono 10 ton węgla i wykorzystano ponad 75 000 litrów wody. Było to wydarzenie, które przyciągnęło wielu miłośników kolei, którzy licznie stawili się na przejazdy ale jeszcze liczniej podziwiali skład na stacjach.
Całe wydarzenie to piękna lekcja historii na żywo.

Składamy na ręce Pana Prezesa Zarządu Kolei Śląskich dr inż. Aleksandra Drzewieckiego serdeczne podziękowania za zaproszenie do udziału w tym wydarzeniu oraz życzymy dalszych sukcesów i rozwoju na śląskim szlaku kolejowym.









<< Aktualności

Copyright © 2010 - 2024 Ochotnicza Straż Pożarna Wojkowice - Żychcice. All Rights Reserved