W dniach 18.06.2017 oraz 19.06.2017 roku wybuchły dwa duże pożary lasów na terenie Riwiery Makarskiej.
Podgora - 18.06.2017 około 2 w nocy.
Pierwszy z pożarów wybuchł na terenie górzystym w miejscowości Podgora, ze względu na panujący w nocy
silny wiatr, sięgający nawet 90 km/h pożar bardzo szybko się rozprzestrzenił na teren sąsiedniej miejscowości Tučepi
i osiągnął łącznie powierzchnię 300 ha, ogniem objęty był las sosnowy, gaje oliwne oraz niska roślinność. Ogień bezpośrednio zagrażał okolicznym mieszkańcom oraz
turystom przebywającym w górach, konieczna była ewakuacja tych osób na tereny wybrzeża. Miejscami pożar dotarł w pobliże
ośrodków wypoczynkowych nad wybrzeżem, na szczęście tam został w porę "złapany". Pożar został otoczony przez strażaków i nie zagrażał
już bezpośrednio mieszkańcom Podgory i Tučepii, natomiast czoło pożaru zaczęło się kierować w stronę Parku Narodowego Biokovo.
W akcji udział brało około 250 strażaków oraz 3 samoloty gaśnicze Canadair CL-415 o numerach: 811, 855 i 877. Na czas prowadzonych działań
gaśniczych lokalne drogi oraz Autostrada Adriatycka została zamknięta, w części miejscowości Podgora
występowały przerwy w dostawie energii elektrycznej. Pożar został ugaszony wieczorem 19 czerwca.
Tučepi - 19.06.2017 około 2 w nocy.
Niestety w nocy 19 czerwca wybuchł drugi pożar w miejscowości Tučepia i kierował się w stronę miejscowości Makarska,
objął on powierzchnię około 300 ha, ogniem objęty był las sosnowy, gaje oliwne oraz niska roślinność, częściowo obejmując
tereny Parku Narodowego Biokovo. Tym razem ogień również dotarł w pobliże ośrodków wypoczynkowych gdzie został w porę zatrzymany.
W akcji gaśniczej udział brało około 300 strażaków wspieranych przez wojsko oraz 4 samoloty gaśnicze Canadair CL-415 o numerach: 855, 866, 877 i 888. .
Pożar wstępnie został zlokalizowany i nie rozprzestrzeniał się na dalsze tereny wieczorem 20 czerwca, dogaszanie i dozorowanie pogorzeliska
trwało jeszcze przez kilka dni, podczas dogaszania również wykorzystywano samoloty gaśnicze, które wykonywały zrzuty wody w wyższych i trudno
dostępnych terenach górskich. Lokalne drogi na czas prowadzenia działań gaśniczych były zamknięte, występowały również przerwy w dostawie energii
elektrycznej.
Specyfikacja terenu w którym wybuchły oba pożary, warunki klimatyczne które panują w tej część Chorwacji stwarzają wielkie ryzyko wybuchu pożarów
na tym terenie, dodatkowym zagrożeniem jest niestety wzmożony ruch turystyczny. Główną rolę podczas prowadzenia działań gaśniczych w tego typu pożarach
odgrywają samoloty gaśnicze Canadair CL-415, które jednorazowo dokonują zrzutu około 5 346 litrów środka gaśniczego, w decydujących momentach akcji
udział bierze kilka takich maszyn co daje zwiększony efekt gaśniczy. Dodatkowo chorwaccy strażacy wykorzystują uterenowione samochody gaśnicze oraz
własne systemy transportu ręcznego odcinków węży (metalowe stelaże) na dalekie odległości, ze względu na brak możliwości dotarcia wszędzie pojazdami gaśniczymi
powstaje konieczność rozwijania setek metrów linii gaśniczych. Do dogaszania pogorzeliska wykorzystują oni hydronetki plecakowe które stosowane są
w trudno dostępnych miejscach.
18.06.2017 Podgora - tankowanie wody przez samoloty gaśnicze Canadair CL-145 podczas pożaru lasu w Podgorze